Je hebt JavaScript ondersteuning nodig op deze website. Deze browser ondersteunt JavaScript niet of er worden scripts geblokkeerd. Home - Amsterdam North Stars

ANS banner 2016

Scheids? Foutbal! (004)

Situatie: Loper op twee, 1 slag. Slagman raakt de bal maar half, die doorschiet en via de handschoen, de schouder raakt van de catcher, waarna die het vangt. Gelijktijdig wordt het derde honk gestolen door de loper. De coach (veldpartij) protesteert.

De scheids stuurt daarop de loper terug naar het tweede honk. Heeft hij gelijk?

Antwoord: Nee. Een dergelijke bal wordt een fouttip genoemd (regel 2.00, toelichting). Hoewel de bal niet direct werd gevangen, is er de uitzondering dat de bal via de hand/handschoen het lichaam van de catcher raakt voordat het werd gevangen. Dit geld als een echte vang, dus fouttip. Het spel is dan niet dood (regel 7.08(d)) en de loper hoeft zelfs niet terug (zoals bij een hoge vangbal) om het honk aan te raken voordat hij begint met stelen.

(Vrij naar StumpTheUmp)

Wedstrijdwinst Junioren bij Quick

Toernooiwinst voor Junioren

Amsterdam North Stars is 1e geworden bij dit toernooi van Urbanus

Posted by Amsterdam North Stars on zondag 24 mei 2015

Scheids? Geraakt werper... toch? (003)

Situatie: 1 wijd, 2 slag. Slagman swingt op de bal, mist, maar wordt geraakt door de bal.

De scheids geeft de slagman uit op 3-slag. Heeft hij gelijk?

Antwoord: Ja. In alle gevallen dat de slagman de bal probeert te raken is het een "slag". In het geval waarbij hij geraakt wordt door de bal is het spel "dood" en in bovenstaand geval (3-slag) is hij ook nog eens de volgende "nul" . (Regel 6.05(f)).

(Vrij naar StumpTheUmp)

Scheids? Hij is niet uit... denk ik (002)

Situatie: Lopers op eerste en tweede honk. De slagman slaat een vlakke bal richting korte stop, die na een korte jongleer-act de bal laat vallen. Hij herstelt zich echter en tikt het tweede honk aan en gooit de bal - om de loper richting het derde honk uit te maken - naar de derde honkman die het derde honk aantikt.

De scheids geeft beide lopers uit. Heeft hij gelijk?

Antwoord: Nee. Want zodra de korte stop het tweede honk aantikt (en daarmee de loper op weg naar het tweede honk uitmaakt), wordt de "gedwongen-loop" situatie opgeheven. De derde honkman had de loper moeten uittikken.