Je hebt JavaScript ondersteuning nodig op deze website. Deze browser ondersteunt JavaScript niet of er worden scripts geblokkeerd. Home - Amsterdam North Stars

ANS banner 2016

Scheids? Hij is niet uit... denk ik (002)

Situatie: Lopers op eerste en tweede honk. De slagman slaat een vlakke bal richting korte stop, die na een korte jongleer-act de bal laat vallen. Hij herstelt zich echter en tikt het tweede honk aan en gooit de bal - om de loper richting het derde honk uit te maken - naar de derde honkman die het derde honk aantikt.

De scheids geeft beide lopers uit. Heeft hij gelijk?

Antwoord: Nee. Want zodra de korte stop het tweede honk aantikt (en daarmee de loper op weg naar het tweede honk uitmaakt), wordt de "gedwongen-loop" situatie opgeheven. De derde honkman had de loper moeten uittikken.

Scheids? Hij liet de bal vallen...(001)

Situatie: Gedwongen loop naar tweede honk, de korte stop dekt het honk en krijgt de bal aangegooid. Hij tikt het honk aan en in een ononderbroken beweging wil hij de aangooi naar het eerste honk doen. Echter, hij laat de bal vallen...

De scheids geeft de loper naar het tweede honk uit. Heeft hij gelijk?

Antwoord: De scheids heeft gelijk om de loper naar het tweede honk uit te geven. Volgens regel 2.00 van spelregels honkbal "Als de velder de vang gemaakt heeft en de bal laat vallen terwijl hij hem wil aangooien zal de bal worden beschouwd als te zijn gevangen"

Uitslagen april 2015

Uitslagen van de 2e ronde

Uitslagen van de 1e ronde